WIZJA
Przygotowujemy dzieci i młodzież specjalnej trosk ido pracy zawodowej, a także do pracy w warunkach domowych. Stanowi to niezbędny składnik procesu rewalidacji i rehabilitacji.
Prowadzimy szeroki zakres działań lekcyjnych i pozalekcyjnych mających na celu pełny rozwój talentów i zainteresowań uczniów.
Zapewniamy całodobową fachową opiekę ze strony nauczycieli, wychowawców, psychologa, pedagoga, logopedy, pielęgniarki i personelu administracyjno-obsługowego w atmosferze życzliwości, akceptacji, zrozumienia, zaufania i tolerancji.
Przeciwdziałamy przejawom niedostosowania społecznego poprzez współpracę z rodzicami, sądami dla nieletnich, psychologiem, pedagogiem, policją, opieką społeczną.
Współpracujemy z domem rodzinnym, środowiskiem lokalnym wychowanka oraz prowadzącą szeroko rozumianą pedagogizację rodziców.
Pielęgnujemy tradycję, obrzędowość regionalną, dorobek kultury i cywilizacji.
PRIORYTETY PRACY OŚRODKA
Zapewniamy indywidualny, optymalny i wszechstronny rozwój każdego dziecka pozwalający na możliwie największą samodzielność i funkcjonowanie w środowisku.
Przygotowujemy uczniów do życia w rodzinie i w społeczeństwie.
Proponujemy system wartości oparty na chrześcijańskich zasadach, chcemy wychowywać człowieka, który będzie odróżniać dobro od zła, umiał dbać o swoje zdrowie i innych.
Wychowujemy w naszej szkole w sposób integralny, personalistyczny i indywidualny.
Gwarantujemy rzetelną wiedzę i umiejętności praktyczne wychowankom poprzez ustawiczne doskonalenie nauczycieli.
Opracowujemy i wdrażamy w życie indywidualne systemy komunikowania się werbalnego i pozawerbalnego z wychowankami.
Staramy się pozyskiwać środki na poprawę warunków lokalowych i bazy materialnej placówki.
CELE STRATEGICZNE
Kształtujemy umiejętności samodzielnego korzystania z różnych pomocy dydaktycznych, środków audiowizualnych oraz posługiwania się komputerem.
Ukazujemy zależności stanu środowiska od działalności człowieka.
Umożliwiamy wychowankowi opanowanie w szerokim zakresie umiejętności praktycznych określonych programem (zwłaszcza praktycznej nauki zawodu).
Prowadzimy działania profilaktyczne mające na celu zapobieganie niedostosowaniu społecznemu.
Prowadzimy zajęcia pozalekcyjne.
Projektujemy i prezentujemy wytwory plastyczne na wystawach szkolnych i okolicznościowych.
Pracujemy nad poprawnością tworzonych przez ucznia form wypowiedzi.
Staramy się, aby każdy uczeń, dbał o własne ciało, rozwijał sprawność fizyczną, uczył się kierować własnym postępowaniem, bronił się przed zagrożeniami niszczącymi zdrowie jak: nikotyna, narkotyki, alkohol, agresja, przemoc.
Kształtujemy postawy patriotyczne poprzez:
- uczestnictwo i organizację obchodów ważnych wydarzeń historii narodu i regionu,
- wyrabianie szacunku do zabytków przeszłości i pamiątek narodowych,
- oddawanie czci symbolom narodowym i religijnym,
Rozwijamy uczucia empatii, akceptacji i tolerancji poprzez pomoc słabszym fizycznie i słabszym w nauce, kulturalne i życzliwe zwracanie się do siebie.
Wyrabiamy umiejętności współżycia i współdziałania w grupie oraz kształtowania poczucia odpowiedzialności za innych.
Angażujemy rodziców do współuczestnictwa w życiu szkoły.
zapoznajemy z przeszłością Złotej i zachodzącymi w niej zmianami.
Współpracujemy ze środowiskiem lokalnym w organizowaniu imprez na rzecz dzieci niepełnosprawnych.
Pozyskujemy środki na remonty i inwestycje w naszym Ośrodku.
Chronimy przyrodę w najbliższym otoczeniu, bierzemy udział w akcjach „sprzątania świata”.
Gwarantujemy wysoki poziom edukacyjny poprzez:
- realizowanie autorskich programów edukacyjnych dostosowanych do indywidualnych możliwości uczniów,
- ustawiczne podnoszenie i uzupełnianie kwalifikacji przez nauczycieli.
Koncepcja pracy szkoły jest modyfikowana we współpracy z rodzicami i środowiskiem.